Verbazing over gebrek aan branding bij Achterhoekse ondernemers
Creëer Jouw Droomhuis met Betaalbaar Interieuradvies!Bij StijlvolBudget maken we stijlvolle woonoplossingen voor iedereen toegankelijk. Ontvang praktisch interieuradvies dat volledig is afgestemd op jouw wensen én budget!
|
Ruim 40 mensen zijn naar de net vernieuwde ontvangstruimte van de Rabobank Noord- en Oost- Achterhoek in Groenlo gekomen om de lezing van Gert-Jan Hospers bij te wonen met de pakkende titel “De kracht van verborgen kampioenen”.
De Rabobank is gastbedrijf voor het WIC die de bijeenkomst heeft georganiseerd. Bas Kamp, manager Bedrijven, opent met een welkomstwoord namens de bank en refererend naar het thema stelt hij dat de Achterhoek zeker sterk is in het verbergen.
Gert-Jan laat vervolgens zien hoe dat komt. In de Achterhoek zijn prachtige sterke bedrijven, vaak (van oorsprong) familiebedrijven, super gespecialiseerd, producenten van halffabricaten die over de hele wereld afgezet worden en die nauwelijks concurrentie ondervinden omdat het om heel specifieke kennis of producten gaat. Deze “kleinere”bedrijven zijn vaak ook innovatiever dan de grote concerns. Voorbeelden te over: Kaak, Pas Reform, 247 TailorSteel BV, Lovink Enertech, en ga zo maar door.
Marketing is van veel bedrijven een restpost en dat is jammer, want onbekend maakt onbemind. Er is verschil tussen marketing en branding: marketing gaat uit van de doelgroep, branding begint bij jezelf, gaat uit van je eigen kracht.
Regioranding is belangrijk om op lange termijn goed personeel te kunnen houden. De baan bepaalt immers waar jonge mensen gaan wonen en dat heeft weer effect op de leefbaarheid. Hoe kunnen we de branding gezamenlijk oppakken? Misschien door “regionale guerrillabranding”; met elkaar een record vestigen voor het Guinness Book of Records, bijv. de langste buitenbank ter wereld m.m.v. Grijsen (Winterswijk) en VCP Streetcare (Zelhem). Nu staat het record op 501,53 meter – dat moet te evenaren zijn.
De Achterhoek heeft het in feite goed voor elkaar met 3 universiteiten, meerdere HBO’s en ook de Fachhochschulen in het Duitse grensgebied als het ware om de hoek. Initiatieven als het WIC, ICER en CIVON dragen belangrijk bij aan bekendheid van het gebied bij jongeren . Kansen genoeg voor een succesvolle toekomst als je de krachten maar bundelt, goed bent in verbinden en de mogelijkheden wilt zien.
Tot slot een tip van Gert-Jan Hospers: Pas oe an, maar blief oezelf!
Foutjes, opmerkingen, nieuws, activiteit of als je iets opmerkelijks hebt gefotografeerd stuur het naar redactie@streekgids.nl. |