SKB ontvangt keurmerk Seniorvriendelijk ziekenhuis
Creëer Jouw Droomhuis met Betaalbaar Interieuradvies!Bij StijlvolBudget maken we stijlvolle woonoplossingen voor iedereen toegankelijk. Ontvang praktisch interieuradvies dat volledig is afgestemd op jouw wensen én budget!
|
WINTERSWIJK – Het voortdurend werken aan verdere verbetering van de kwaliteit van zorg en gastvrijheid resulteerde afgelopen jaar wederom in het behalen van diverse keurmerken. Maandag 7 september kwam daar een nieuw keurmerk bij. Het Streekziekenhuis Koningin Beatrix (SKB) in Winterswijk ontving, als enige ziekenhuis in de Achterhoek, het keurmerk Seniorvriendelijk ziekenhuis. Ziekenhuizen met dit keurmerk voldoen aan de criteria die de ouderenorganisaties stellen aan de specifieke zorg voor ouderen.
Specifieke zorg voor ouderen
Het SKB is al langere tijd bezig met het optimaliseren van de zorg voor ouderen. Uit de beoordeling van de ouderenorganisaties blijkt dat SKB met waarderingen van een negen en hoger bovengemiddeld voldoet aan de gestelde criteria. Zo is er iedere dag een klinisch geriater aanwezig of bereikbaar die, indien nodig, direct geraadpleegd kan worden. Wanneer patiënten met ontslag gaan, worden er afspraken over de zorg gemaakt, zodat de patiënt – thuis of in een zorginstelling – verzekerd blijft van de juiste zorg. Ook zijn er verpleegkundigen met aandachtsgebied palliatieve zorg. Zij bieden zorg en ondersteuning in de laatste levensfase.
Niet alleen de zorg maar ook de inrichting is steeds meer afgestemd op de behoefte van ouderen: De bewegwijzering is aanzienlijk verbeterd en op werkdagen wijzen vriendelijke gastvrouwen patiënten de weg en brengen ze minder mobiele patiënten met een rolstoel of golfkar naar de polikliniek of onderzoeksafdeling. Ook op de verpleegafdelingen en de Spoedeisende Hulp wordt rekening gehouden met oudere patiënten. Hier is een aantal ruime eenpersoonskamers beschikbaar en er zijn speciale ruimtes ingericht voor (slechtnieuws)gesprekken.
Trots en tevreden op het resultaat
SKB is blij met het behalen van het keurmerk en trots op zijn medewerkers en vrijwilligers. “Iedere dag staan zij klaar om de best mogelijk zorg en diensten te leveren. Het keurmerk is naast een bevestiging dat we uitstekende zorg leveren, ook een verdere stimulans om de zorg en onze gastvrijheid continu te blijven verbeteren.”
Ook de Cliëntenraad is zeer tevreden met het resultaat: “Uiteindelijk vormen de oudere cliënten een steeds groter wordende groep bezoekers van het ziekenhuis. Zorg en gastvrijheid moeten hier zeker op zijn afgestemd. Als Cliëntenraad zijn wij op onderdelen nauw betrokken bij diverse zaken die hierbij een rol spelen. Eén van de onderdelen vormt bijvoorbeeld een heldere en consequente bewegwijzering. Wij hebben ons ervoor ingespannen dat de bewegwijzering werd afgestemd op de behoeften van de cliënten.”
Foutjes, opmerkingen, nieuws, activiteit of als je iets opmerkelijks hebt gefotografeerd stuur het naar redactie@streekgids.nl. |