SKB meest toegankelijke ziekenhuis in de regio voor laaggeletterden
Creëer Jouw Droomhuis met Betaalbaar Interieuradvies!Bij StijlvolBudget maken we stijlvolle woonoplossingen voor iedereen toegankelijk. Ontvang praktisch interieuradvies dat volledig is afgestemd op jouw wensen én budget!
|
WINTERSWIJK – Een op de negen volwassen Nederlanders (1,3 miljoen mensen) is laaggeletterd. Dit wil zeggen dat zij in hun functioneren beperkt worden doordat zij de taal niet voldoende beheersen. Dit geeft onder andere problemen op het gebied van de eigen gezondheid en het mee doen in de samenleving.
Niet alleen in het dagelijks leven maar ook bij het brengen van een bezoek aan het ziekenhuis lopen laaggeletterden tegen problemen aan omdat ze niet kunnen lezen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een afspraak voor een bezoek aan een afdeling.
Steeds vaker komt het voor dat ziekenhuizen overgaan tot het online maken van afspraken.
In sommige ziekenhuizen is men overgegaan op het maken van afspraken via een ‘informatiezuil’.
Is deze manier van afspraken maken wel voor iedereen zo eenvoudig en toegankelijk én: vinden laaggeletterden hun weg binnen het ziekenhuis en naar een afdeling?
Om dit te testen zijn enkele taalambassadeurs in de zomermaanden op bezoek gegaan bij vier ziekenhuizen in de regio:
Ziekenhuis Rijnstate locatie Arnhem
Ziekenhuis Rijnstate locatie Zevenaar
Slingeland ziekenhuis
Streekziekenhuis Koningin Beatrix
DE taalambassadeurs hebben de gang van zaken rondom een bezoek aan de polikliniek Keel Neus en Oorheelkunde in kaart gebracht. De taalambassadeurs hebben de afspraakbrief (uitnodiging) op leesbaarheid beoordeeld en bekeken of ze aan de hand van de brieven begrepen wat ze mee moesten nemen en/of doen en op de dag van de afspraak. Op de (fictieve) dag van de afspraak hebben zij een bezoek gebracht aan de polikliniek KNO en gekeken of zij goed hun weg konden vinden in het ziekenhuis en naar de polikliniek.
Ook hebben zij de website van het ziekenhuis bezocht en gekeken of de informatie over de polikliniek kno duidelijk was. Tenslotte hebben zij de klantvriendelijkheid aan de balie beoordeeld.
Verbeterpunten algemeen
Lettertype van de uitnodigingbrief kan groter (3 x)
Route in het ziekenhuis: matig vindbaar (2X)
Websites niet duidelijk door te klein lettertype en lettergrootte niet instelbaar (2x)
teveel tekst op site daardoor niet overzichtelijk
geen voorleesfunctie (3x)
Klantvriendelijkheid matig (1x)
De uitslag
Het was wat betreft de routeaanduiding en de informatiematerialen een nek aan nek race tussen Rijnstate locatie Arnhem en het Streekziekenhuis Koningin Beatrix (SKB) in Winterswijk.
Aangezien het SKB de afspraken vooral telefonisch maakt (heel fijn voor laaggeletterden) en de site een voorleesfunctie heeft is het SKB uitgeroepen het meest toegankelijk voor Laaggeletterden!
Op 5 november heeft het SKB de bijbehorende award in ontvangst genomen.
Foutjes, opmerkingen, nieuws, activiteit of als je iets opmerkelijks hebt gefotografeerd stuur het naar redactie@streekgids.nl. |