Meer dan 2 miljoen gebruikte auto’s verkocht in 2024
Creëer Jouw Droomhuis met Betaalbaar Interieuradvies!Bij StijlvolBudget maken we stijlvolle woonoplossingen voor iedereen toegankelijk. Ontvang praktisch interieuradvies dat volledig is afgestemd op jouw wensen én budget!
|
De occasionmarkt heeft in 2024 een recordjaar beleefd met 2.047.285 verkochte gebruikte auto’s. Dat is een stijging van maar liefst 9,1 procent ten opzichte van 2023, toen er 1.875.727 occasions van eigenaar wisselden. Het populairste merk? Traditioneel Volkswagen.
Uit de nieuwste cijfers van BOVAG en datapartner RDC blijkt dat de occasionmarkt sterk groeit, ondanks de focus op hybrides en elektrische auto’s bij nieuwe voertuigen. Bij gebruikte auto’s domineren echter nog steeds de conventionele brandstofmotoren. Benzineauto’s waren in 2024 goed voor een marktaandeel van 75,3 procent, met 1.542.097 verkochte exemplaren. Hybrides maakten een sterke opmars met 261.532 verkopen en een marktaandeel van 12,8 procent, een groei van 51,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Dieselauto’s blijven verder afnemen met 136.315 verkochte voertuigen (6,7 procent marktaandeel), terwijl volledig elektrische auto’s (EV’s) goed waren voor 85.637 verkopen (4,2 procent marktaandeel). LPG-auto’s sloten de rij met 19.165 verkochte exemplaren (0,9 procent marktaandeel).
Top 10 populairste occasions
De Volkswagen Golf en Polo blijven onbetwiste favorieten op de Nederlandse occasionmarkt. Dit zijn de 10 meest verkochte modellen in 2024:
- Volkswagen Golf (72.930 registraties)
- Volkswagen Polo (70.922 registraties)
- Opel Corsa (43.036 registraties)
- Ford Fiesta (34.294 registraties)
- Renault Clio (33.000 registraties)
- Ford Focus (32.899 registraties)
- Toyota Aygo (32.776 registraties)
- Toyota Yaris (32.688 registraties)
- BMW 3-serie (30.510 registraties)
- Fiat 500 (27.656 registraties)
Import compenseert tekort
Het tekort aan betaalbare jonggebruikte auto’s in Nederland wordt deels opgevangen door een stijging in de import. In 2024 werden 288.125 auto’s geïmporteerd, ruim 33.000 meer dan het jaar ervoor. De export bleef met 280.228 auto’s stabiel. Opvallend genoeg voeren Volkswagen-modellen niet alleen de verkoop- en importlijsten aan, maar ook de export, met de Golf (10.249 stuks) en Polo (7.033 stuks) als populairste modellen.
“Mismatch tussen vraag en aanbod”
Gerard ten Buuren, voorzitter van BOVAG Onafhankelijk Autobedrijven, wijst op een mismatch tussen vraag en aanbod op de occasionmarkt. “De auto’s die vrijkomen uit de zakelijke lease – vaak duurdere modellen met hogere kilometerstanden – sluiten niet aan bij de wensen van consumenten. Deze worden daarom deels geëxporteerd. Tegelijkertijd kiezen consumenten vaker voor jonggebruikte modellen uit het buitenland, die betaalbaarder zijn.”
Ook de prijsontwikkeling speelt een rol. “Met de stijgende instapprijzen voor nieuwe auto’s zien we een toenemende vraag naar jonggebruikte voertuigen. Import biedt een oplossing voor de beperkte beschikbaarheid van deze modellen in Nederland,” aldus Ten Buuren.
De occasionmarkt blijft een belangrijke pijler voor de Nederlandse autohandel. Met stabiliserende prijzen en een groeiend aanbod van jonggebruikte modellen lijkt 2025 opnieuw een interessant jaar te worden voor kopers en verkopers van tweedehands voertuigen.
Foutjes, opmerkingen, nieuws, activiteit of als je iets opmerkelijks hebt gefotografeerd stuur het naar redactie@streekgids.nl. |